MTB Ameland 2018

Mtb-ameland-2018,

Iets later vertrokken dan gepland, gelukkig stond Mo (met al zijn spullen) klaar. Op naar de boot! Met een beetje meer gas dan toegestaan de boot gehaald en met fietsen, tassen en een hele meute andere atbers de boot op gefietst. Aangekomen op 't ailand in Nes onze tassen bij vrienden van Mo gedropt, wedstrijd kleren aan en op de fiets richting Hollum voor de wedstrijd. Het zonnetje breekt door als ik aan de start van de fun race sta. Het startschot, en daar gaat i! Over een leuk, goed te rijden duinen/strand parcours rijd ik 3 rondes van 8,5 km en eindig ergens in het midden van het klassement. Mo start om 14.00 uur met de echte race om de geldprijzen (zo kan Mo mooi vanavond de restaurantkosten bij elkaar fietsen!). Na de knal voor de start gaat het direct los, als beesten knallen de toppers de duinen in. Mo haakt aan.... Na de eerste ronde heeft Bram Imming al een ruime voorsprong, rondje +/-18 min waar ik ongeveer een half uur over deed :(. Mo komt door in ongeveer 27 min, heeft helaas iets te veel gegeven met het aanhaken en moet nog 3 ronden! Na de 3e ronde heeft Mo bijna dezelfde doorkomst tijd als mijn finish maar moet hij nog een ronde, IK WIL NIET MEER! geeft Mo aan, leeg gefietst moet hij door want een dnf is geen optie! Bram Imming wint met overmacht en Mo fietst de wedstrijd uit maar helaas gaat het prijzengeld aan hem voorbij en moeten we zelf onze eten en drank kosten ophoesten.
Na onze tassen opgehaald te hebben fietsen we door naar Buren waar onze luxe chalet op ons wacht. Eerst even in de sauna dan de jacuzzi en even afspoelen onder een regendouche. Eh..... , helaas na een snelle douche in een te krappe douchecabine in de kleren naar het restaurant in Nes. Daar hebben we afgesproken met Hester (een vriendin van Mo). We hebben heerlijke steaks op als we naar de kroeg lopen voor nog meer gezelligheid. Op een met parasols overdekt terras houden een zee van terrasheaters ons warm en betalen we de gasrekening met iets te dure biertjes :-).
Zondag, we maken ons klaar voor de toertocht. Deze gaat over bijna het hele eiland. Wij kiezen ervoor om verschillende lussen te rijden aan de oostkant van het eiland. Eerst een beetje saai stuk langs weilanden en de dijk aan de Waddenzee maar al snel komen we in een stukje duinen. Het is jammer dat het zo mistig is want dit is echt een heel mooi stukje Ameland. Uit deze duinen gaat het tegen de wint in richting de laatste hoge duin op het Oert. Daar fietsen we omheen door de blubber en klimmen dan via het voetpad omhoog (helaas lukt dit voor ons niet iedereen en moeten we halverwege even wachten. Dan knallen we naar beneden om later over vlonders richting het strand te fietsen. Op het strand hebben we wint mee! Heerlijk rijden we zo langs de Noordzee. Bij Nes gaan we weer de duinen in en rijden daar nog een aantal lusjes door de bossen en duinen.
Terug in onze karige stacaravan (die eigenlijk best leuk is!) kunnen we nog even douchen en de boel opruimen. Met onze tassen fietsen we dan nog een rondje om (bedankt Mo ;)>) dit is voor onze zitvlakken toch niet meer zo fijn, zeker zonder fietsbroek! Weer met zo'n beetje heel mountainbikend Ameland fietst de meute weer de boot op en een uurtje later rijden we (helaas zonder fietsslot van Mo) weer huiswaarts.

Ik vond het een zeer geslaagd mtb weekend en stel voor volgend jaar weer mee te doen, wie gaat er mee?